Ako sa pripraviť na sťahovanie?

08.09.2025

Pre mnohých ľudí je sťahovanie stresujúca a nepríjemná etapa života, no zmena bydliska nám otvára nové možnosti a pri správnom pláne sa aj takáto zaťažujúca činnosť dá zvládnuť bez väčších problémov. Dôležité bude zorganizovať si veci, poriadne ich zabaliť a presunúť z jedného bytu do druhého. Môžeme to urobiť tak, že sa budeme vyhýbať nadmernému stresu a chaosu. Čo však potrebujete vedieť? Určite ide o to, ako sa na takýto ťah pripraviť.

V článku nižšie si predstavíme, ako vyzerá plánovanie sťahovania ako z hľadiska prepravy nábytku, tak aj sťahovania aj tých najmenších predmetov. Ako veci pripraviť? Čo zbaliť a čo vyhodiť či nechať po sebe? Do čoho vlastne jednotlivé prvky zbaliť a ako najlepšie zvoliť dopravu? Uvidíte!

Ako sa pripraviť na sťahovanie?


V tomto článku:

1. Príprava na presun – Dobre zorganizovaný presun je plánovaný presun

2. Ako postupovať pri balení vecí? Segregácia vecí ako prvá fáza sťahovania

3. Kartónové krabice a iné obalové materiály – do čoho zabaliť veci?

4. Kde začať s balením? Ako zabaliť veci?

5. Profesionálna firma alebo vlastná doprava? Ako pripraviť seba a svoje veci na sťahovanie?

6. Ako zorganizovať komplexný presun na nové miesto? Na čo nezabudnúť v deň odchodu?



Príprava na presun – Dobre zorganizovaný presun je plánovaný presun

Skôr než sa pustíme do odstraňovania drobností a rozoberania nábytku, musíme si celú akciu naplánovať. Dobrý plán nám pomôže vyhnúť sa stresu počas presunu, ako aj urýchliť všetky činnosti a minimalizovať chaos. Čo by malo byť zahrnuté v pláne? Moving day je určite dôležitý deň, napokon je to najdôležitejší deň celej kampane. Stanovme si v pláne aj priority a úlohy, ako aj označme dodatočné aktivity, ktoré musíme pri príležitosti sťahovania podniknúť.

Čím viac času si dáme na pohyb, tým lepšie. Systematické balenie vždy funguje lepšie ako balenie do krabíc pár hodín pred odchodom. Zamyslime sa aj nad rozpočtom. Sťahovanie zahŕňa náklady, takže musíme byť na ne pripravení. Aké poplatky nás čakajú? Určite to budú náklady na prepravu nábytku a iných vecí. Môžeme si vybrať sťahovaciu firmu alebo niečo zorganizovať sami. Okrem toho budeme musieť zakúpiť prepravné krabice a iné obalové materiály.

Spíšme si zoznam vecí, ktoré si musíme zbaliť, a úloh, ktoré musíme urobiť. Je dobré si ich rozdeliť do vhodných etáp, aby ste nestihli všetko za jeden deň. Začnite triediť veci na sťahovanie aspoň mesiac pred konečným dátumom odchodu a baliť aspoň týždeň predtým. Samozrejme, môžeme tieto termíny predĺžiť, ak to považujeme za vhodné.

Príprava na presun – Dobre zorganizovaný presun je plánovaný presun

Ako postupovať pri balení vecí? Segregácia vecí ako prvá fáza sťahovania

Sťahovanie nábytku je jedna vec, no príprava na prevoz chúlostivých a drobností si vyžaduje trochu iný prístup. Sťahovanie, čo je zaujímavé, je tiež skvelá príležitosť konečne upratať nepotrebné veci a vytriediť veci, ktoré máme. Môžeme sa zbaviť nepotrebných predmetov, čo uľahčí presun.

Zoraďme všetko do troch kategórií. To, čo si chceme ponechať a čo budeme ešte potrebovať, pôjde do prvej kategórie. Tieto veci opatrne zabaľme do krabíc. Jemné predmety by sme mali dodatočne chrániť papierom a bublinkovou fóliou. Druhou kategóriou sú veci, ktoré sú ešte v dobrom stave, no už ich nepoužívame. Môžeme darovať knihy do knižnice alebo starožitníctva, kuchynské spotrebiče na charitu. Spýtajme sa aj rodiny a priateľov, či by niekto nepotreboval veci, ktoré my už nepotrebujeme. Treťou kategóriou je všetko, čo je opotrebované, rozbité alebo po expirácii. Vyhoďme tieto predmety. Dbajme na to, aby kontrola vecí a ich vyhadzovanie bolo v súlade s triedením odpadu.

Triedenie vecí je dobrý spôsob, ako vyčistiť byt a uľahčiť si sťahovanie do nového domova. Menej zaplatíme aj za služby sťahovacej firmy a nový byt bude rýchlejšie v poriadku.

Ako postupovať pri balení vecí? Segregácia vecí ako prvá fáza sťahovania

Kartónové krabice a iné obalové materiály – do čoho zabaliť veci?

Plán sťahovania by mal obsahovať aj to, ako si všetky veci zbalíme. Je dobré kúpiť veľké množstvo sťahovacích boxov, pretože sú najjednoduchším spôsobom, ako umiestniť veľké množstvo menších predmetov, a je to tiež bezpečný a rýchly spôsob ich premiestňovania. Vhod vám prídu kartónové krabice rôznych veľkostí. Môžete si ich kúpiť v našom obchode alebo použiť staré krabice na vybavenie.

Chúlostivejšie predmety môžeme zabaliť vďaka prídavnému doplnku. Pôjde predovšetkým o: pásky na balenie predmetov, bublinkovú fóliu, baliaci papier a vákuové vrecká. Fólia a papier sú ideálne na balenie krehkých predmetov, najmä skla a porcelánu. Na balenie oblečenia využijeme vákuové vrecia.

Dodatočné fixky a štítky nám pomôžu označiť tašky, balíky a krabice na sťahovanie. Príprava potrebných vecí vopred uľahčí prípravu na sťahovanie.

Kartónové krabice a iné obalové materiály – do čoho zabaliť veci?

Kde začať s balením? Ako zabaliť veci?

Balenie je vlastne najdôležitejšou súčasťou vášho plánu sťahovania. Pristupujme k tomu systematicky. Na začiatok si zbaľme veci, ktoré denne nepotrebujeme, ako sezónne oblečenie, knihy či dekorácie. Tiež je dobré zbaliť si izbu po izbe, aby ste na nič nezabudli. Začnime aj menej často využívanými miestnosťami, ako je pivnica alebo podkrovie.

Krabice sa oplatí dobre označiť – ľahšie tak nájdeme to, čo je pre nás pri vybaľovaní najdôležitejšie. Jemné veci nezabudnite dobre zabaliť a oplatí sa tiež popísať, že škatuľa obsahuje krehké predmety.

Príprava zoznamu úloh a príprava vecí na balenie sú dôležité úlohy, preto si ich nenechávajte na poslednú chvíľu. Pripravme si veci v dostatočnom predstihu, aby sme si v strese na posledné chvíle nič nebalili.

Príprava na prepravu nábytku môže vyžadovať ďalšiu prácu. Niektorý nábytok sa dá rozobrať a previezť po častiach, no niektorý si vyžaduje prepravu ako celok – tie nám určite narobia najväčšie problémy. Okraje nábytku je dobré chrániť pred čalúnením a zabezpečiť dostatočný transport nábytku pri množstve vybavenia.

Kde začať s balením? Ako zabaliť veci?

Profesionálna firma alebo vlastná doprava? Ako pripraviť seba a svoje veci na sťahovanie?

Bez vhodných dopravných prostriedkov sa budeme pohybovať len zriedka, preto je dôležité postarať sa o priestranné auto. Dopravu si sem vieme zabezpečiť sami alebo sa spoľahneme na profesionálnu sťahovaciu firmu.

Ideálnym variantom bude sťahovacia firma, najmä pokiaľ ide o prepravu veľkého a ťažkého nábytku. Vďaka prepravnej spoločnosti nám odpadnú starosti s vyzdvihnutím a dovozom nábytku a často aj s jeho demontážou a montážou nábytku na mieste. V ponuke sú aj doplnkové služby, ako je rozmiestnenie nábytku na určené miesto v byte, balenie elektroniky a domácich spotrebičov a ich opätovná montáž v novom byte. Nezabudnite si pozrieť ceny miestnych dopravných spoločností, vďaka ktorým si vyberiete tú najlepšiu ponuku pre vás.

Ak máte menej vecí, oplatí sa zvážiť zorganizovanie vlastnej dopravy. Ide o lacnejšiu, ale aj časovo a prácne náročnejšiu možnosť. Ak nemáme veľké auto, môžeme zvážiť prenájom väčšieho auta na dobu sťahovania.

Profesionálna firma alebo vlastná doprava? Ako pripraviť seba a svoje veci na sťahovanie?

Ako zorganizovať komplexný presun na nové miesto? Na čo nezabudnúť v deň odchodu?

Prišiel konečne veľký deň sťahovania? Zachovajme pokoj a poriadok. Ak sa sťahujeme s rodinou, je dobré určiť jednu osobu, ktorá bude koordinovať všetky úkony a dohliadať na prácu sťahovacej firmy.

Pravidelne kontrolujme, či sú všetky veci správne zabalené. Nakoniec skontrolujeme, či sme zobrali všetko. Ak je nábytok ponechaný na svojom mieste, skontrolujme aj zásuvky a miesta za dvierkami, či po nich nič nezostalo.

Byt či dom, ktorý opúšťame, by sme si mali dobre zabezpečiť. Nezabudnite zavrieť okná a ak je to možné, vypnite vodu a elektrinu. To je dôležité najmä vtedy, keď bude miesto dlho prázdne. Nakoniec sa uistite, že sú dvere zatvorené. Ak sa sťahujeme z prenajatého priestoru, mali by sme majiteľa informovať aj o ukončení prác a odovzdať kľúče.

Počas sťahovania neustále koordinujme prácu, starajme sa o balíky a nenechajme sa strhnúť emóciami.

Späť